Föreningens historia

BK Danapilen startades 1962 av ett kompisgäng från en klass i Kyrkskolan, Bo och Bengt Fredriksson (de så kallade bagarungarna), Hans Fors, Åke Pettersson, Björ Kleis och Tommy Lundin.

Den första utebanan, som i början var mycket enkel, låg vid kortskyttebanan strax norr om Edsbergsvägen, som då ännu inte fanns. Vi hade ett litet förråd i källaren på det så kallade Hemvärnshuset som låg nära den nuvarande Edsbergsvägen.

Så småningom vill vi ha en jakt/fältbana och byggde i området en bana med 18 mål. Ungeför samtidigt statades en klubb i Djursholms Ekeby strax intill nuvarande motorvägen mot Norrtälje. Så småningom ville Djursholmaran slå ihop sin klubb med Danapilen, en bra förstärkning för oss.

I och med att Edsbergsvägen byggdes fick Danapilen flytta sin bana till ett område nära Nils Poppehuset vid Enebybergsvägen och fick där vår första klubbstuga, en utrangerad manskapsvagn som vi snabbt fixade till. Där byggde vi en jakt- och fältbana och även en tavelskyttebana. Det kom till nya medlemmar och antalet skyttar ökade.

Antalet bågskyttar i Stockholmsområdet var då ganska stort och tävlingsutbudet likaså. Bland andra Stockholms BK, Igelboda bågskyttar och Salems BK var klubbar som ofta syntes på tävlingar, liksom BK Danapilens skyttar.

1982 var det dags igen för flytt. Då gick flyttlasset till ett område vid kommungränsen mot Sollentuna vid Edsbergsvägen och där är vi än idag.

Vi skaffade en annan klubbstuga, en gammal valbarack som fixades i ordning. Efter att fått nämnda stuga nerbränd köptes den utrangerade manskaps bod som vi har idag. På området finns jakt- och fältbanor samt tavelskytte på mellan 10 och 90 meter.

2007 startade armborstsektionen.

Anläggningarna fungerar mycket bra trots en del vandalism och inbrott. Vi har även köpt en förrådskontainer för förvaring av diverse materiel.   Antalet medlemmar som varje vecka tränar är ca 20-25.

Medlemmar som betytt mycket för klubbens fortlevnad kan här nämnas: Hans Bergin, Kjell Åberg, Bengt Magnusson, Helge Holm, Jan Hansson, Åke Pettersson, Tommy Lundin, Anders Tarukoski, Bogdan Bojanic med flera.

(ursprunglig text från någon ”gammal räv”)